چکیده
یکی از مولفه های محوری نظام ارتباطی – تبلیغی دین همچون همه نظامهای ارتباطی و رسانه ای «مخاطب» است. در همه نظام های ارتباط جمعی، ادعائا یا حقیقتا میزان همسویی یا انطباق خدمات ارتباطی و رسانه ای با نیازها، خواسته ها، انتظارات و تلاش برای جلب رضایت مخاطب، همواره به عنوان یک معیار قطعی و بلامنازع جهت ارزیابی و اعتبارسنجی این خدمات قلمداد می شود. ازاین رو، ادعای اینکه همه نظامهای ارتباطی، برغم اختلاف درمبانی، اهداف، سیاست ها و تکنیک های ارتباطی «مخاطب» محوراند، چندان دور از واقعیت نیست.