این کتاب بخشی از یک تحقیق گسترده در حوزه اندیشه‌های اجتماعی قرآن کریم است که به صورتی مجزا، تدوین و تالیف یافته است. ارزش‌ها همان‌گونه که در مباحث مطرح شده در بخش نخست به تفضیل بیان شده مهم‌ترین، کانونی‌ترین و زنده‌ترین بخش یک فرهنگ محسوب می‌شوند و از این رو، شناخت یک فرهنگ بدون شناخت تحلیل نظام ارزشی و عناصر و اجزای آن، ارتباطات متنوع میان عناصر این نظام، پیوستگی این نظام با نظام باورها، هنجارها، شخصیت و رفتارها غیرممکن خواهد بود. بررسی اجمالی معارف اسلامی نیز نمایانگر جایگاه برتر و موقعیت محوری (ارزش‌ها) در فرهنگ دینی است. اگر معارف دین را طبق تقسیم‌بندی معروف مرکب از یه بخش به هم پیوسته و درهم‌تنیده (باورهـا،احـکام و اخلاق) بدانیم، ارزش‌هـا در تاروپـود این اجـزا به گـونه‌ای انفکـاک‌ناپـذیـردر هم آمیخته شده، بحث از ارزش‌ها پای هر سه بخش را به میان می‌کشد.

محور این مطالعه، قرآن کریم و بخش گوهری و اساسی فرهنگ اسلامی انعکاس یافته در این متن آسمانی و مقـدس است؛ از این رو ارزش‌هـای اجتماعی مورد بحث نیز ارزش‌هایی است که قرآن کریم به طور مستقیمو غیر مستقیم و در قالب عبارات و بیانات مختلف، از آن سخـن گفتـه است.

کتاب “ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن کریم” در پنـج فصـل تحت عنوان‌های زیر تهیه و تنظیم شده است:

فصل اول:ارزش‌هـای اجتمـاعی از دیـدگاه علوم اجتماعی

فصل دوم:مواضـع کـلی قرآن کریـم در حوزه ارزش‌ها

فصل سوم:مفاهیم عام ناظر به ارزش‌های اجتماعی

فصل چهارم:مفـاهیـم خـاص ناظـر بـه ارزش‌هـای اجتمـاعی

فصل پنجم:ارزش‌های اجتماعی ناظر به حـوزه‌هـای مختـلف رفتــاری