حجتالاسلام والمسلمین دکترغلامرضا پرهیزکار تبیین کرد:
اهداف و انگیزه تالیف کتاب "آشنایی با جامعه شناسی"
کتاب "آشنایی با جامعهشناسی" افزون بر آشنایی با علم جامعهشناسی، مخاطب را با جامعه و مسائل گوناگون آشنا میکند، این کتاب مخاطب را به مفاهیم و نظریههایی مجهز میسازد که جامعهشناسان به کمک آنها به تحلیل مسائل اجتماعی میپردازند، همچنین ذهن مخاطب را متوجه اموری میسازد که روزانه در جامعه با آنها سروکار دارد و به دنبال شناخت بهتری از آن است. به گزارش روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره؛ حجتالاسلاموالمسلمین دکتر غلامرضا پرهیزکار، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئتعلمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفتوگویی به تبیین اهداف و انگیزه تألیف کتاب" آشنایی با جامعهشناسی" که توسط انتشارات مؤسسه و با همکاری جمعی از نویسندگان صورت پذیرفته است، پرداخت و گفت: هم اینک کتابهای زیادی با عناوینی همچون "مبانی جامعهشناسی"، "درآمدی بر جامعهشناسی" و غیره در دسترس علاقهمندان است و همچنان کتابهای جدیدی با نامهای مشابه ترجمه یا تعریف میشود، بی شک اقبال نویسندگان مختلف به این حوزه دلایل خاص خود را دارد..
وی افزود: صرفنظر از سبکها و سلایق نگارشی برخی دلایل محتوایی برای این اقبال عبارتاند از اینکه همواره موضوعات و مسائل جدیدی در جامعه مطرح و خالی بودن جای آنها در این نوع کتابها احساس میشود؛ دوم اینکه رویکردهای نظری متنوعی در جامعهشناسی شکلگرفته و هر کتاب ممکن است با محوریت یک رویکرد به نگارش درآید یا هدفش معرفی همه رویکردها باشد و سوم اینکه آشنایی کلی با جامعهشناسی برای بسیاری از مخاطبان عام جاذبه دارد و دوست دارند بدانند جامعهشناسی چیست جامعهشناسان چطور به جامعه مینگرند و چگونه میاندیشند و اینکه جامعهشناسی در زندگی شخصی یا کاریشان چه فایدهای میتواند داشته باشد.
عضو هیئتعلمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت: در ایران چنین راهی که به فراخور نیاز مخاطبان مختلف آثار متنوعی نوشته شود طی نشده و مثلاً کتابهای خاصی برای رفع نیازهای جامعهشناسی رشتههای مختلف و نیز حرفهها و اقشار گوناگون جامعه مانند پزشکان، معلمان، مبلغان، جوانان، زنان خانهدار، روزنامهنگاران، بازاریان و غیره به نگارش درنیامده است؛ درهرحال اگر بخواهیم تصویری ازایندست کتابها ارائه کنیم همچون منزلی با چشمانداز مناسب و پنجرههای زیاد به سمت منظرههای گوناگون جامعه و نظریههای مختلف جامعهشناسیاند.
وی افزود: در این نوع آثار علاوه بر ابعاد کاربردی جامعهشناسی به اموراتی چون کلیات موضوعات و مسائل متنوع و موردعلاقه جامعهشناسی میپردازند و همچنین تلاش میشود به طور ساده افقی هم بر روی نظریات این علم گشوده شود تا خواننده با نحوه فهم و تحلیل جامعه و شیوه نگریستن جامعهشناسان به جامعه آشنا شود.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر پرهیزکار ابراز داشت: درباره کتاب پیش رو یعنی" آشنایی به جامعهشناسی" اشاره به چند نکته خالی از فایده نیست، اولاً کتاب با نام آشنایی با جامعهشناسی در اختیار خواننده قرار میگیرد درحالیکه کتابهای همتراز با آن، معمولاً با عناوینی چون "جامعهشناسی"، "جامعهشناسی عمومی"، "مقدمات جامعهشناسی" ، "مبانی جامعهشناسی" و "درآمدی بر جامعهشناسی" نامگذاری شده و میشوند لکن برخی از این عناوین چندان گویای محتوا نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: از جمله تعبیر بیشتر شایع مبانی که عمدتاً بخش اندکی از مباحث آن شامل مبانی این علم میشود بهترین عنوان از میان موارد یاد شده شاید "درآمدی بر جامعهشناسی" باشد که به دلیل اندکی ابهام برای مخاطب بهجای آن از تعبیر آشنا و خوشایندتر آشنایی با جامعهشناسی استفاده شده است؛ ثانیاً ازآنجاکه حق هر خوانندهای است پیش از وقتگذاشتن برای یک اثر از ویژگیهای آن آگاه باشد و به سمتوسوی کار را بداند به برخی ویژگیهای آن اشاره میشود از این طریق زمینه مقایسه این اثر با دیگر آثار مشابه نیز فراهم میشود، یک هدف این بوده که خوانندگان گرامی از طریق مطالعه این کتاب، با جامعهشناسی آشنا شوند.
وی گفت: تهیه یک متن آموزشی مناسب میتوانست محققشدن چنین هدفی را هرچه بیشتر ممکن سازد؛ بنابراین باوجود دشواریها و پیچیدگیهای نگارش یک متن آموزشی، تلاش شد در حد توان اصولی که برای تهیه چنین متنی لازم است در نگارش لحاظ گردد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر پرهیزکار خاطرنشان کرد: متناسب با محتوای عمومی فصلها، سه رویکرد نظری جامعهشناختی یعنی رویکردهای تبیینی، تفسیری و انتقادی مطرح گردید و کوشش شد متناسب با موضوع فصل، خواننده با نوع نگاه این سه رویکرد به آن موضوع آشنا گردد؛ در کنار این سه رویکرد، موضوعات هر فصل از منظر اندیشمندان مسلمان یا از منظر اسلامی نیز بهاختصار به بحث گذاشته شد.
عضو هیئتعلمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت: هدف این بود که خوانندگان بتوانند از این منظر نیز به موضوعات و مباحث اجتماعی بنگرند و امکان داوری بهتر برایشان فراهم شود، تلاش بر این بود تا متن به یک متن ایرانی و بومی نزدیک شود به همین منظور به موضوعات و مسائل جامعه ایران هر چند بهاجمال پرداخته شد و از شواهد و تحقیقات ایرانی برای تهیه متن استفاده گردید.
وی گفت: بخش جامعهشناسی در عمل باهدف ارائه تحقیقات کاربردی و ایرانی در پایان هر فصل اضافه گردید، این کار برای نشاندادن بعد کاربردی جامعهشناسی و همچنین آشنایی بیشتر با جامعه ایرانی صورت گرفت؛ این کتاب حاصل تلاش تجربه، تأملات و مطالعات همکاران و استادان گرامی جناب حججاسلام و المسلمین محمد فولادی وندا، قاسم ابراهیمیپور و آقای سید حسین شرفالدین است که در طی سالیان نسبتاً طولانی تدریس درس مبانی جامعهشناسی برای ورودیهای رشته جامعهشناسی و دیگر رشتههای علومانسانی بهدستآمده است. نگارش برخی فصلها نیز به قلم اینجانب بوده و مسئولیت ویراستاری محتوایی و یکدستسازی قلمها را نیز برعهده داشتهام.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر پرهیزکار در پایان ابراز داشت: کتاب"آشنایی با جامعهشناسی" در سه بخش، هفده فصل و در کل برای چهار واحد درسی تنظیم شده است، در بخش نخست آشنایی با کلیات و برخی مفاهیم پایه جامعهشناسی موردتوجه است؛ در بخش دوم یکی از مباحث مهم جامعهشناسی یعنی نهادهای اجتماعی موضوع بحث قرار میگیرد. ازآنجاکه یک جامعه در یک بیان از مجموعهای از نهادهای اجتماعی تشکیل شده است این بخش از کتاب که در آن درباره برخی نهادهای مهم از جمله خانواده و رسانه بحث میشود زمینه را برای فهم کلیت جامعه از طریق شناخت اجزای مهم آن فراهم میسازد و در بخش پایانی نیز تعدادی از موضوعات جامعهشناسی مانند "قشربندی اجتماعی" و "کجروی اجتماعی" و همچنین برخی موضوعات جدید مانند "فراغت و تفریح"؛ "پزشکی و سلامت" محل گفتگو قرار گرفته است.