درس جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، با بيش از 85 سال قدمت در نظام آموزشي كشور، امروز به يكي از دروس اصلي، پركاربرد و مهم رشته‌هاي دانشگاهي علوم تربيتي و جامعه‌شناسي تبديل شده است. اهميت و ضرورت اين درس مهم براي دانشجويان اين دو رشته بسيار حياتي و ملموس مي‌باشد. اين دانش بين رشته‌اي، براي فراگيران، معلمان، والدين، و كارگزاران نظام آموزشي، اطلاعات و آگاهي‌هاي بسيار ذي قيمت و مفيدي در درك و تشخيص مسائل تربيتي و حل آنها ارائه مي‌كند. نقش آموزش و پرورش در جامعه نيز بسيار حائز اهميت است؛ انسجام اجتماعي،‌تلاش براي وحدت گروه‌هاي سياسي، قومي و زباني، ارائه مهارت‌هاي لازم به فراگيران، اجتماعي كردن آنان، جامعه‌پذيري سياسي و اجتماعي، رشد و تعالي كودكان و فراگيران، حل مسائل و معضلات تربيتي، تربيت نسل جديد در دنياي پرمشغله مادران، ارائه سبك زندگي ديني، و آموزش مهارت‌هاي لازم براي تربيت فرزندان،‌رهاسازي از قيد و بند تعصبات قومي و تنگ‌نظري‌ها و تعصبات بي‌مورد، ارائه چشم‌اندازي نو به دنياي جديد حرفه‌اي و شغلي، ارائه نگرشي نو در برخورد با تفاوت‌هاي فرهنگي، ديني، اجتماعي، نگرشي و رفتاري در محيط‌هاي آموزشي و صدها نوع اطلاعات ذي قيمت ديگر از جمله كاركردها آموزش و پرورش در جامعه امروز ماست.
مقدمه نخست این کتاب در سال 1390 نوشته شد. در این مدت، با توجه به طرح موضوعات نو در عرصه علمی کشور، و پرسش‌های دانشجویان و طرح مسائل جدید در این عرصه و نیز تجربیات جدید تدریس این کتاب، اینک ویراست دوم را با تجدیدنظر کامل و اساسي در مطالب و محتوا و محورهاي مباحث تقدیم می‌دارم.
در ویراست جدید، مطالب تکمیلی و جدید بر کتاب افزوده شده و در تهیه نمایه کتاب نیز تجدید نظر شده است. تكميل بخش مفاهيم با اضافه كردن جند مفهوم جديد، تكميل اهداف نظام آموزشي،‌تكميل نقش آموزش و پرورش در جامعه جديد، تكميل و پررنگ كردن سواد و سوادآموزي و سوادرسانه‌اي، تكميل بحث كاركردهاي نظام آموزشي، تلخيص بخش رويكردهاي نظري، و نيز تكميل بحث آسيب‌شناسي نظام آموزشي، و سرانجام حذف كامل دو فصل از كتاب و اضافه كردن دو فصل جديد، از جمله اضافه كردن مبحث آموزش مجازي و آنلاين و آينده نظام آموزشي و نگاهي نقادانه به سند 2030 در اين عرصه، از جمله تغييرات اساسي در اين كتاب مي باشد. اميد كه مقبول افتد.